10 tips om årsredovisningen

Årsredovisningen är inte bara ett analysunderlag för investerare, utan också berättelsen om företaget och årets prestationer. Omfattas ni av CSRD rapporterar ni om både ekonomi och hållbarhet. Årsredovisningen är en guldgruva för varumärkesstärkande kommunikation.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Bestäm syftet

Slå fast ert syfte med årsredovisningen, utöver att uppfylla lagkrav. Ett tydligt syfte hjälper er att välja rätt målgrupper, anpassa formatet och sätta konkreta och träffsäkra mål.

2. Skräddarsy formatet

Använd ett format och tilltal som stämmer med syftet. Med hjälp av välskrivna texter, intresseväckande infografik och relevanta bilder blir rapporten läst och delad av fler i er målgrupp.

3. Samla material hela året

Ta fram material till årsredovisningen under hela året, kommunicera löpande och återanvänd det i redovisningen. Årsredovisningen sammanfattar företagets verksamhet det senaste året.

4. Tänk digitalt från början

Utforma materialet som webbsidor i stället för en tryckt broschyr och designa i liggande format med webbnavigering. Oavsett i vilken bransch du verkar är din målgrupp digital.

5. Gör det enkelt

Sträva efter att beskriva ert arbete så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Undvik att använda fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar i årsredovisningen.

6. Var öppna

Berätta också om mindre positiva delar i er verksamhet och vad ni gör konkret för att komma till rätta med dem. Öppenhet är det bästa sättet att bygga förtroende.

7. Hitta allmänintresset

Lyft blicken och visa hur ni påverkar samhället, inte minst när det kommer till hållbarhet. Allmänintresset skapar engagemang och ökar era chanser att nå ut.

8. Spara den bästa nyheten

Släpp rapporten tillsammans med den tydligaste nyheten. En utbruten nyhet med stort allmänintresse når ut betydligt bättre än nyheten om att årsredovisningen är klar.

9. Använd alla kanaler

Sprid materialet i alla relevanta kanaler för att nå fler i målgruppen. Gör en film, etablera en hashtag, skriv debattartiklar, dela infografik eller skapa stories i sociala medier.

10. Följ upp målen

Utvärdera om ni nådde era mål och ta fram åtgärder för att nästa årsredovisning ska bli ännu bättre. Våga tänka nytt kring såväl innehåll som format och kommunikation.