10 tips om årsredovisningen
Årsredovisningen är inte bara ett analysunderlag för investerare, utan också berättelsen om företaget och årets prestationer. Omfattas ni av CSRD rapporterar ni om både ekonomi och hållbarhet. Årsredovisningen är en guldgruva för varumärkesstärkande kommunikation.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Bestäm syftet
Slå fast ert syfte med årsredovisningen, utöver att uppfylla lagkrav. Ett tydligt syfte hjälper er att välja rätt målgrupper, anpassa formatet och sätta konkreta och träffsäkra mål.
2. Skräddarsy formatet
Använd ett format och tilltal som stämmer med syftet. Med hjälp av välskrivna texter, intresseväckande infografik och relevanta bilder blir rapporten läst och delad av fler i er målgrupp.
3. Samla material hela året
Ta fram material till årsredovisningen under hela året, kommunicera löpande och återanvänd det i redovisningen. Årsredovisningen sammanfattar företagets verksamhet det senaste året.
4. Tänk digitalt från början
Utforma materialet som webbsidor i stället för en tryckt broschyr och designa i liggande format med webbnavigering. Oavsett i vilken bransch du verkar är din målgrupp digital.
5. Gör det enkelt
Sträva efter att beskriva ert arbete så enkelt och lättbegripligt som möjligt. Undvik att använda fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar i årsredovisningen.
6. Var öppna
Berätta också om mindre positiva delar i er verksamhet och vad ni gör konkret för att komma till rätta med dem. Öppenhet är det bästa sättet att bygga förtroende.
7. Hitta allmänintresset
Lyft blicken och visa hur ni påverkar samhället, inte minst när det kommer till hållbarhet. Allmänintresset skapar engagemang och ökar era chanser att nå ut.
8. Spara den bästa nyheten
Släpp rapporten tillsammans med den tydligaste nyheten. En utbruten nyhet med stort allmänintresse når ut betydligt bättre än nyheten om att årsredovisningen är klar.
9. Använd alla kanaler
Sprid materialet i alla relevanta kanaler för att nå fler i målgruppen. Gör en film, etablera en hashtag, skriv debattartiklar, dela infografik eller skapa stories i sociala medier.
10. Följ upp målen
Utvärdera om ni nådde era mål och ta fram åtgärder för att nästa årsredovisning ska bli ännu bättre. Våga tänka nytt kring såväl innehåll som format och kommunikation.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.