Bli en skicklig varumärkesstrateg

Välkommen till en annorlunda kurs om varumärkesstrategi! Under en heldag får du verktyg och tips för att ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform, som stärker ert varumärke och hjälper er att nå era affärsmål.

Man kan likna ett varumärke vid ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Vi ger dig konkreta verktyg och praktiska tips för att analysera varumärkets styrkor och svagheter, ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill – med en tydlig strategi för både det interna ledarskapet och den externa kommunikationen.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med strategi, ledarskap, kommunikation eller marknadsföring och vill bli ännu bättre på att stärka ert varumärke. Det passar utmärkt att gå kursen två kollegor tillsammans eller på egen hand. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker digitalt en vecka efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Introduktion
  • Vad utmärker ett starkt varumärke?
  • Vilka är fördelarna med ett syftesdrivet varumärke?
  • Hur kan varumärkesarbetet bidra till affärsnytta?
Göra en varumärkesanalys
  • Hur tar vi reda på mer om målgruppen?
  • Hur involverar vi medarbetarna i analysen?
  • Hur avgör vi önskad varumärkesförflyttning?
Ta fram en varumärkesplattform
  • Vad ingår i varumärkesplattformen?
  • Hur blir varumärkesplattformen praktiskt användbar?
  • Vem bestämmer över innehållet?
Stärka eller förflytta varumärket
  • Hur använder vi det interna ledarskapet för att stärka varumärket?
  • Hur bygger vi bäst varumärket externt?
  • Hur ser vi till att bli konsekventa och uthålliga?
Utvärdera varumärkesstrategin
  • Hur kan vi mäta varumärkesstyrkan?
  • Hur kan vi ta hjälp med varumärkesmätningar?
  • Vilka fallgropar ska vi undvika?