10 tips om hållbarhetsrapporten

Allt fler företag använder hållbarhetsrapporten som bas för sin kommunikation kring hållbarhetsarbetet. Syftet kan vara att stärka varumärket, inspirera andra och driva det egna hållbarhetsarbetet framåt.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig hållbarhets­kommunikatör och hör gärna av dig till Kajsa Ljungberg om du vill ha fler tips.

1. Bestäm syftet

Slå fast ert syfte med hållbarhetsrapporten, utöver att uppfylla lagkrav. Ett tydligt syfte hjälper er att välja rätt målgrupper, anpassa formatet och sätta konkreta och träffsäkra mål.

2. Skräddarsy formatet

Välj ett format och tilltal som passar syftet med hållbarhetsrapporten. Med hjälp av välskrivna texter, engagerande bilder och intresseväckande infografik blir rapporten läst och delad av fler.

3. Samla material hela året

Ta fram innehåll om ert hållbarhetsarbete kontinuerligt under året, inte bara inför deadline. Använd materialet i er löpande kommunikation och återanvänd det när ni sammanställer rapporten.

4. Gör det enkelt

Sträva efter att beskriva ert arbete så enkelt, konkret och lättbegripligt som möjligt. Undvik att använda fackuttryck, tekniska detaljer och förkortningar som riskerar att begränsa förståelsen.

5. Var öppna

Berätta även om utmaningar och mindre positiva resultat och vad ni gör för att komma till rätta med dem. Öppenhet är det bästa sättet att bygga förtroende.

6. Hitta allmänintresset

Lyft blicken och visa hur era viktigaste hållbarhetsfrågor berör många. Innehåll med allmänintresse skapar engagemang och ökar era chanser att nå ut med budskapen.

7. Spara den bästa nyheten

Släpp rapporten samtidigt som ni presenterar den tydligaste nyheten. En nyhet med brett allmänintresse får mycket större genomslag än själva rapportlanseringen.

8. Bilda opinion

Fokusera på en eller ett fåtal hållbarhetsfrågor som ni driver långsiktigt. Använd rapportens lansering som avstamp för att opinionsbilda och påverka debatten i er riktning.

9. Använd alla kanaler

Sprid materialet i alla relevanta kanaler för att nå fler i målgruppen. Gör en film, etablera en hashtag, skriv debattartiklar, dela infografik eller skapa stories i sociala medier.

10. Följ upp målen

Utvärdera om ni nådde era mål och ta fram åtgärder för att nästa hållbarhetsredovisning ska bli ännu bättre. Våga tänka nytt kring såväl innehåll som format och hur ni kommunicerar.