10 tips om klimatkommunikation
Klimatkrisen är vår tids största samhällsutmaning. Företag som berättar hur de bidrar till klimatomställningen stärker varumärket, inspirerar andra och driver klimatarbetet framåt.
Läs mer om våra specialister inom klimat och energi och hör gärna av dig till Jessica Henryson om du vill ha fler tips.
1. Berätta om er vision
Beskriv tydligt hur en klimatsmart framtid kan se ut och vilken roll ni vill spela i att skapa den. En konkret målbild gör det lättare att kommunicera tydligt och driva arbetet framåt.
2. Fokusera på lösningar
Låt minst 75 procent av er kommunikation handla om lösningar och bara 25 procent om klimatkrisens konsekvenser. För mycket fokus på negativa effekter kan leda till apati och klimatångest.
3. Gör det enkelt
Informera lättbegripligt om effekter som berör målgruppen och om konkreta lösningar som underlättar klimatsmarta val. Få kan relatera till koldioxidhalter och utsläppskurvor.
4. Tala till hjärta och hjärna
Utgå gärna från hårda fakta, men formulera också en berättelse som väcker känslor. Den starka berättelsen ökar chansen att budskapet fastnar, berör och sprids vidare.
5. Prata vinn-vinn-lösningar
Visa hur klimatåtgärder kan leda till bättre hälsa, ökad livskvalitet eller mer pengar över i plånboken. Klimatomställningen har många och tydliga fördelar för både individ och samhälle.
6. Engagera medarbetarna
Kommunicera regelbundet internt om syftet med ert klimatarbete. Dela konkreta exempel och framsteg på intranät, möten och konferenser för att skapa delaktighet.
7. Berätta hur andra bidrar
Lyft exempel på hur människor i målgruppen agerar för att möta klimathotet. Vi påverkas av hur andra gör och många vill gärna vara en del av något större och framtidsinriktat.
8. Använd engagerande bilder
Ansträng er för att hitta bilder med lokala klimateffekter som berör er målgrupp. Foton på isbjörnar och rykande skorstenar känns ofta långt bort och överanvända.
9. Lyft klimatet i styrdokumenten
Berätta i er miljöpolicy eller hållbarhetsrapport hur ni bidrar till minskad klimatpåverkan. Identifiera områden som ni är extra stolta över och lyft fram dem i er kommunikation.
10. Utgå från miljömålen
Använd de svenska miljömålen som stöd för att skapa substans och struktur i ert arbete. Visa till exempel hur ni bidrar till målet om begränsad klimatpåverkan.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.