10 tips om klimatkommunikation

Klimatkrisen är vår tids största samhällsutmaning. Företag som berättar hur de bidrar till klimatomställningen stärker varumärket, inspirerar andra och driver klimatarbetet framåt.

Läs mer om våra specialister inom klimat och energi och hör gärna av dig till Jessica Henryson om du vill ha fler tips.

1. Berätta om er vision

Beskriv tydligt hur en klimatsmart framtid kan se ut och vilken roll ni vill spela i att skapa den. En konkret målbild gör det lättare att kommunicera tydligt och driva arbetet framåt.

2. Fokusera på lösningar

Låt minst 75 procent av er kommunikation handla om lösningar och bara 25 procent om klimatkrisens konsekvenser. För mycket fokus på negativa effekter kan leda till apati och klimatångest.

3. Gör det enkelt

Informera lättbegripligt om effekter som berör målgruppen och om konkreta lösningar som underlättar klimatsmarta val. Få kan relatera till koldioxidhalter och utsläppskurvor.

4. Tala till hjärta och hjärna

Utgå gärna från hårda fakta, men formulera också en berättelse som väcker känslor. Den starka berättelsen ökar chansen att budskapet fastnar, berör och sprids vidare.

5. Prata vinn-vinn-lösningar

Visa hur klimatåtgärder kan leda till bättre hälsa, ökad livskvalitet eller mer pengar över i plånboken. Klimatomställningen har många och tydliga fördelar för både individ och samhälle.

6. Engagera medarbetarna

Kommunicera regelbundet internt om syftet med ert klimatarbete. Dela konkreta exempel och framsteg på intranät, möten och konferenser för att skapa delaktighet.

7. Berätta hur andra bidrar

Lyft exempel på hur människor i målgruppen agerar för att möta klimathotet. Vi påverkas av hur andra gör och många vill gärna vara en del av något större och framtidsinriktat.

8. Använd engagerande bilder

Ansträng er för att hitta bilder med lokala klimateffekter som berör er målgrupp. Foton på isbjörnar och rykande skorstenar känns ofta långt bort och överanvända.

9. Lyft klimatet i styrdokumenten

Berätta i er miljöpolicy eller hållbarhetsrapport hur ni bidrar till minskad klimatpåverkan. Identifiera områden som ni är extra stolta över och lyft fram dem i er kommunikation.

10. Utgå från miljömålen

Använd de svenska miljömålen som stöd för att skapa substans och struktur i ert arbete. Visa till exempel hur ni bidrar till målet om begränsad klimatpåverkan.