10 tips om inkluderande kommunikation
Inkluderande kommunikation handlar om göra verksamheten mer relevant för hela er målgrupp. När kommunikationen utgår från samhällets mångfald kan ni nå fler, vidga era egna perspektiv och dessutom bidra till en demokratisk samhällsutveckling.
Läs om våra tjänster inom inkluderande kommunikation och hör gärna av dig till Sara Haraldsson om du vill ha fler tips.
1. Ringa in syftet
Analysera och slå fast varför inkluderande kommunikation är viktigt för er. Utgå gärna från era affärs- eller verksamhetsmål och tydliggör varför frågan bör prioriteras.
2. Utvärdera nuläget
Granska hur och i vilken grad ni kommunicerar inkluderande i dag. Identifiera både styrkor och svagheter samt möjligheter och risker när det gäller att nå fler i er målgrupp.
3. Lär känna hela målgruppen
Analysera och lär känna de delar av målgruppen som ni vill nå bättre. Minska risken att fördomar ligger till grund för budskap och kanaler genom att arbeta faktabaserat.
4. Höj kunskapen internt
Kompetensutveckla hela organisationen i frågor som rör både diskriminering och inkludering. Koppla diskussionen till verksamhetens syfte och mål.
5. Ha handlingsplanen på plats
Ta fram en handlingsplan för inkluderande kommunikation. En bra handlingsplan innehåller både strategiska vägval och konkreta åtgärder som främjar inkludering.
6. Lär av de bästa
Inspireras av de branschkollegor som har kommit längst i sitt arbete med inkluderande kommunikation. Leta efter goda exempel i både er egen och andra branscher.
7. Se över språket
Granska ert språk självkritiskt, såväl vilka ord ni använder som hur ni tilltalar era målgrupper. Tänk på att anpassa tonaliteten efter både kanal och målgrupp.
8. Granska bilderna
Se över vilka bilder ni använder. Mångfald när det gäller exempelvis kön och hudfärg är ett viktigt sätt att kommunicera att inkludering är viktigt för er.
9. Testa och utvärdera
Prova er fram och utvärdera löpande hur er kommunikation uppfattas och vad som fungerar. Använd enkäter, intervjuer och fokusgrupper för att utveckla ert arbete.
10. Våga börja
Låt inte rädsla för kritik stå i vägen för att komma i gång med en mer inkluderande kommunikation. Erkänn era svagheter och berätta hur ni arbetar för att nå målet.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.