10 tips om internkommunikation
Internkommunikation handlar om att skapa samhörighet. Långsiktigt framgångsrika företag bygger denna samhörighet kring ett tydligt syfte och starka värderingar. Effektiv internkommunikation skapar delaktighet, ökar engagemanget och höjer kvaliteten.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Johanna Look om du vill ha fler tips.
1. Bidra till affärsmål
Säkerställ att era kommunikationsinsatser bidrar till att nå företagets viktigaste affärsmål. Hjälp medarbetarna att få en tydlig förståelse för hur deras arbete kan bidra till företagets framgång.
2. Stärk värdegrunden
Låt era värderingar vägleda all kommunikation och stärk samtidigt er värdegrund. Genom att utgå från värderingarna stärker ni känslan av gemenskap bland medarbetarna.
3. Var tydlig
Använd alltid enkla och tydliga budskap och eftersträva att framföra bara ett budskap åt gången. Den som försöker få för mycket sagt samtidigt riskerar att bli otydlig.
4. Uppmuntra dialog
Hitta former för medarbetare att dela sina tankar och ställa frågor. Använd möten, digitala forum eller enkäter för att skapa både bättre beslutsunderlag och ökad förståelse.
5. Lyssna aktivt
Uppmuntra till ett aktivt lyssnande för att verkligen förstå andra personers situation och perspektiv. Ställ själv öppna frågor, visa ditt intresse och sammanfatta det du hör.
6. Var öppna
Skapa ett klimat där ni berättar öppet också om egna misstag och misslyckanden. Öppenhet bygger förtroende och gör att ni enklare kan ta tag i företagets olika utmaningar.
7. Bygg en återkopplingskultur
Återkoppla mycket och slösa med beröm och positiv förstärkning. Skapa en välfungerande arbetsplats där både chefer och medarbetare pratar med varandra, i stället för om varandra.
8. Skapa en förändringskultur
Prata positivt om ständig förändring av allt utom syfte, värdegrund och grundläggande strategival. Förändring ska vara något vi väljer för att utvecklas.
9. Fira framgångar
Var noga med att uppmärksamma och fira både små och stora framgångar. Genom att på olika sätt visa att varje medarbetares insats är värdefull skapar ni delaktighet och ökat engagemang.
10. Mät delaktigheten
Gör en årlig intern mätning för att synliggöra värdet av att kommunicera och involvera. Det räcker att ställa en fråga: ”Hur informerad och delaktig känner du dig i företagets verksamhet och resultat?”
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Ledarskapshandboken
Praktiska tips om hur ledare i kunskapsföretag kan främja motivation. Här hoppar vi över de långa resonemangen och går rakt på de handfasta tipsen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.