10 tips till insamlingsorganisationer

Bara 16 procent av svenskarna är positiva till reklam, enligt en Novusundersökning beställd av Sveriges Annonsörer. Insamlingsorganisationer kan stärka varumärket, bilda opinion och finansiera sin verksamhet mer kostnadseffektivt genom samhällsengagerad kommunikation.

Läs om våra specialister inom insamlingsorganisationer och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Gör strategiska vägval

Bestäm hur ni ska fokusera era resurser där de gör störst skillnad. Våga välja bort även saker av stor betydelse, trots att det är svårt och kan möta motstånd.

2. Ta fram en varumärkesplattform

Utforma en praktiskt användbar varumärkesplattform som beslutas av ledningsgruppen. Använd plattformen som ett styrinstrument för att förbättra kommunikationen.

3. Skapa egna nyheter

Ta fram en konkret plan för pr-arbetet som hjälper er att proaktivt skapa egna nyheter. En bra nyhet är nyckeln till publicitet och ger en möjlighet att föra fram era budskap.

4. Medieträna talespersoner

Utveckla kompetensen hos era talespersoner genom regelbunden medieträning. Det skapar trygghet och ger verktyg för att hantera intervjuer på ett förtroendeingivande sätt.

5. Kristräna ledningen

Ta fram en praktiskt användbar plan för kriskommunikation som beslutas av ledningsgruppen. Kristräning ökar sannolikheten att ni identifierar risker och åtgärdar problem i verksamheten.

6. Främja medarbetarnas motivation

Skapa en välfungerande arbetsplats med en levande värdegrund och tydliga ansvarsförhållanden. Etablera en snällhetskultur och inför nolltolerans mot gnäll.

7. Delta i debatten

Ta ställning i samhällsdebatten kring era viktigaste frågor. Deltagande i debatten stärker varumärket, inspirerar andra och driver utvecklingen framåt.

8. Påverka politiska beslut

Förbättra förutsättningarna för er verksamhet genom politisk påverkan. Ta ansvar, ge konkreta förslag på lösningar och sök samarbete med politiska beslutsfattare.

9. Nå ut i hela landet

Öka chanserna till genomslag i hela landet genom lokalt anpassad kommunikation på kommunal och regional nivå. Utse och träna även lokala talespersoner.

10. Balansera pr mot reklam

Jämför reklambudgetens fördelar och nackdelar med att satsa mer på pr. Behöver ni mer av reklamens garanterade utrymme, eller mer av pr-genomslagets högre trovärdighet?