10 tips om att kontakta nyhetsradio
Sex av tio svenskar lyssnar varje dag på radio. Många radiostationer sänder dygnet runt och har nyhetsprogram för många olika ämnen och intressen. Radiomedverkan erbjuder möjlighet till en mer personlig kontakt med era målgrupper.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.
1. Lär känna er station
Lyssna på de radiostationer och program som känns mest relevanta för er verksamhet. Kartlägg vilken typ av innehåll de sänder och vilka ämnen de är intresserade av.
2. Välj rätt program
Skräddarsy ert erbjudande för det programformat som passar er nyhet bäst. En nyhetssändning behöver dagsaktuella tips medan fördjupande specialprogram kan rymma fler perspektiv.
3. Träna er talesperson
Låt er talesperson öva på att uttrycka sig tydligt, kortfattat och engagerande. Radio kräver extra mycket tydlighet, eftersom många lyssnar medan de gör något annat.
4. Använd talspråk
Våga vara personliga och använd ett lättlyssnat vardagsspråk. Testa att säga era viktigaste budskap högt för att de ska ligga rätt i munnen och inte låta formella i radio.
5. Tänk på allt som låter
Föreslå hur ert ämne kan illustreras med ljud som fångar lyssnaren. Ett vindkraftverk som snurrar eller en maskin som startar kan ge liv åt det ni vill berätta och bli en bra inledning på ett inslag.
6. Avsätt tid att träffas
Erbjud er att komma till studion eller bjud in journalisten till er. Många redaktioner föredrar möten på plats framför telefonintervjuer för att få ett proffsigare inslag med bättre ljudkvalitet.
7. Ta ett helhetsgrepp
Föreslå ett upplägg för hur ämnet och inslaget där ni uttalar er kan ramas in. Många radioprogram ger utrymme för längre diskussioner där ni kan vara en av flera medverkande.
8. Var redo för direktsändning
Förbered era talespersoner för att kunna medverka med kort varsel. Radiojournalister gör gärna intervjuer i direktsändning, särskilt vid pågående nyhetshändelser.
9. Var flexibel
Var öppna för att anpassa er eller tillhandahålla ytterligare information baserat på återkoppling från redaktionen. Samarbetsvilja och flexibilitet ökar chansen att ni får medverka.
10. Utvärdera tillsammans
Lyssna på inslaget tillsammans med kollegor och analysera vad ni kan lära. Fundera på vad ni gjorde särskilt bra den här gången och vad ni ska tänka på nästa gång.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
