10 tips om att kontakta tv-redaktioner
Tv-mediet har stor kraft att påverka den allmänna opinionen. Genom att erbjuda tv-redaktioner nyheter och uppslag till reportage kan ni nå ut bredare och få bra material att sprida i era egna kanaler.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.
1. Fokusera på det visuella
Tänk först och främst igenom hur er nyhet kan berättas i bild. Första spadtaget, ett möte med människor eller en animerad graf är visuella element som kan bli avgörande för tv:s intresse.
2. Var ute i god tid
Kontakta en tv-redaktion i god tid, gärna med minst en veckas framförhållning. Då ökar chanserna för att ett team ska hinna komma till er för att filma och genomföra en intervju.
3. Välj rätt programformat
Bestäm er för vilken typ av tv-program som passar bäst för det ni vill berätta. Skräddarsy ert erbjudande för ett nyhetsprogram, en morgonsoffa, ett debattprogram eller webb-tv.
4. Träna er talesperson
Se till att er talesperson får goda möjligheter att ”gå genom rutan”. Öva framför kamera på att föra fram budskapet tydligt, slagkraftigt och med engagemang.
5. Visa upp exempel
Skicka med en kort, filmad intervju med er talesperson eller en film som visar er verksamhet. Då kan redaktionen lättare bedöma om er nyhet passar i tv.
6. Bjud in tv
Föreslå att ett tv-team kan komma till er för att filma och intervjua. Tv har större behov än skrivande journalister av att lämna redaktionsmiljön och skildra verkligheten på plats.
7. Tipsa om case
Erbjud tv-redaktionen att intervjua en av era kunder eller en forskare som kan sätta det ni vill berätta i ett sammanhang. På så sätt presenteras nyheten mer opartiskt och blir mer intressant för tv.
8. Föreslå en debatt
Om ni har en tydlig ståndpunkt i en fråga så kan ni tipsa om en motpart och föreslå ett debattinslag. Det ökar era chanser till medverkan och ni får dessutom tillfälle att bemöta motargumenten.
9. Var flexibla
Var öppna för att anpassa er efter redaktionens önskemål och lämna kompletterande information. Samarbetsvilja och flexibilitet kan göra stor skillnad för chansen till genomslag.
10. Dela i egna kanaler
Sprid er medverkan i sociala medier och andra egna kanaler, till exempel hemsida och nyhetsbrev. Att ha medverkat i tv ger både er och budskapet extra trovärdighet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
