10 tips om att kontakta tv-redaktioner

Tv-mediet har stor kraft att påverka den allmänna opinionen. Genom att erbjuda tv-redaktioner nyheter och uppslag till reportage kan ni nå ut bredare och få bra material att sprida i era egna kanaler.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Andreas Rolfer Wrangö om du vill ha fler tips.

1. Fokusera på det visuella

Tänk först och främst igenom hur er nyhet kan berättas i bild. Första spadtaget, ett möte med människor eller en animerad graf är visuella element som kan bli avgörande för tv:s intresse.

2. Var ute i god tid

Kontakta en tv-redaktion i god tid, gärna med minst en veckas framförhållning. Då ökar chanserna för att ett team ska hinna komma till er för att filma och genomföra en intervju.

3. Välj rätt programformat

Bestäm er för vilken typ av tv-program som passar bäst för det ni vill berätta. Skräddarsy ert erbjudande för ett nyhetsprogram, en morgonsoffa, ett debattprogram eller webb-tv.

4. Träna er talesperson

Se till att er talesperson får goda möjligheter att ”gå genom rutan”. Öva framför kamera på att föra fram budskapet tydligt, slagkraftigt och med engagemang.

5. Visa upp exempel

Skicka med en kort, filmad intervju med er talesperson eller en film som visar er verksamhet. Då kan redaktionen lättare bedöma om er nyhet passar i tv.

6. Bjud in tv

Föreslå att ett tv-team kan komma till er för att filma och intervjua. Tv har större behov än skrivande journalister av att lämna redaktionsmiljön och skildra verkligheten på plats.

7. Tipsa om case

Erbjud tv-redaktionen att intervjua en av era kunder eller en forskare som kan sätta det ni vill berätta i ett sammanhang. På så sätt presenteras nyheten mer opartiskt och blir mer intressant för tv.

8. Föreslå en debatt

Om ni har en tydlig ståndpunkt i en fråga så kan ni tipsa om en motpart och föreslå ett debattinslag. Det ökar era chanser till medverkan och ni får dessutom tillfälle att bemöta motargumenten.

9. Var flexibla

Var öppna för att anpassa er efter redaktionens önskemål och lämna kompletterande information. Samarbetsvilja och flexibilitet kan göra stor skillnad för chansen till genomslag.

10. Dela i egna kanaler

Sprid er medverkan i sociala medier och andra egna kanaler, till exempel hemsida och nyhetsbrev. Att ha medverkat i tv ger både er och budskapet extra trovärdighet.