10 tips om debattartiklar
Debattartikeln är en viktig plattform för den som vill bidra till samhällsdebatten. Utgå från tre frågor när ni skriver ert debattinlägg: Vem vill vi påverka? Vad vill vi konkret att någon ska göra? Varför är det så viktigt?
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig opinionsbildare och hör gärna av dig till Mattias Falk om du vill ha fler tips.
1. Använd dagsaktualitet
Koppla ert budskap till ett ämne som är aktuellt. Börja exempelvis artikeln med orden ”I dag…” och knyt an till en ny utredning, en riksdagsdebatt eller en årsdag.
2. Lansera en nyhet
Presentera en rapport, en undersökning eller ny statistik som belyser frågan. Möjligheterna till publicering ökar om det finns en tydlig nyhetsvinkel som kan få uppmärksamhet även i andra medier.
3. Presentera ett förslag
Formulera ett konkret och slagkraftigt förslag på hur ett samhällsproblem kan lösas. Försäkra er om att problemställningen är aktuell, relevant och intresseväckande.
4. Börja med budskapet
Inled artikeln med en rubrik och ingress som tydligt fångar budskapet. En bra ingress sammanfattar artikeln i ett par meningar, hjälper läsaren att komma in i ämnet och presenterar gärna avsändaren.
5. Betona allmänintresset
Argumentera utifrån ett allmänintresse – utan att dölja ett egenintresse – och undvik all egenreklam. Redogör för hur frågan berör många och använd konkreta exempel.
6. Belys motsättningar
Lyft fram olika ståndpunkter, tydliggör ansvar och bjud in till dialog. Vid ett replikskifte får den person som inleder debatten normalt också skriva en slutreplik.
7. Skriv enkelt och tydligt
Använd ett språk som är lätt att förstå, med kortfattade meningar och tydliga resonemang. Dela upp texten i korta stycken och låt budskapet löpa som en röd tråd genom hela artikeln.
8. Bädda för fortsättning
Sammanfatta till sist ert budskap, uppmana till åtgärder och rikta er direkt till mottagaren. Avsluta gärna debattartikeln med en konkret fråga till exempelvis den ansvariga ministern.
9. Sprid artikeln brett
Följ upp med ett pressmeddelande så snart debattartikeln är publicerad. Dela länken i era egna sociala medier, mejla den till intressenter och tagga berörda personer eller organisationer.
10. Förbered snabba svar
Ta fram ett frågor och svar-dokument som ni kan ha till hands om journalister ringer. Se eventuella repliker som en inbjudan till att förtydliga budskapet och föra debatten vidare.
Antal tecken inklusive mellanslag
Aftonbladet: 3 500
Dagens industri: 4 500
Dagens Nyheter: 4 000–5 500
Expressen: 3 500
Göteborgs-Posten: 2 800, 4 500
Svenska Dagbladet: 6 000
Sydsvenskan: 5 000
Flertalet landsortstidningar: 2 500
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.
