Bli en skicklig debattskribent

Välkommen till en inspirerande kurs om att skriva debattartiklar! Under en heldag får du verktyg och tips för att formulera budskap som går fram och skriva texter som väcker intresse, engagerar och påverkar.

En välskriven debattartikel kan både sätta agendan och bygga trovärdighet. Vi går igenom hela processen från idé till publicering och du jobbar under kursens gång med ett eget utkast till debattartikel. Vi ger dig konkreta verktyg och praktiska tips för att utveckla idéer, välja vinklar och skriva slagkraftiga texter som blir publicerade och för debatten framåt.

Denna heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation, opinionsbildning, forskning eller samhällsfrågor och vill bli bättre på att skriva debattartiklar. Det passar utmärkt att gå kursen två kollegor tillsammans eller på egen hand. I kursen ingår individuell återkoppling på ditt utkast till debattartikel med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker digitalt efter kurstillfället.

Kursens innehåll

Debattartikeln som verktyg
  • Hur kan debattartikeln bli ett av våra mest kraftfulla verktyg?
  • Hur bidrar vårt deltagande i debatten till både samhällsnytta och våra egna mål?
  • Hur tar vi plats i samhällsdebatten på ett konstruktivt sätt?
Byggstenarna i en debattartikel
  • Hur bygger jag upp texten från rubrik till slutkläm?
  • Vilka är de vanligaste fallgroparna – och hur undviker jag dem?
  • Hur anpassar jag texten till olika debattsidor och målgrupper?
Att argumentera övertygande
  • Hur formulerar jag budskap som engagerar?
  • Hur väljer jag de starkaste argumenten och bemöter motargument?
  • Hur kan AI hjälpa mig att vässa argumenten?
Språket som övertygar
  • Hur skriver jag enkelt och tydligt utan att tappa tyngd?
  • Hur väcker texten känslor och övertygar med fakta?
  • Hur får jag rubrik och ingress att väcka intresse?
Den publicerade debattartikeln
  • Hur ökar jag chansen att texten blir publicerad?
  • Hur bemöter jag repliker för ännu större genomslag?
  • Hur kan en publicerad artikel bli en språngbräda för fortsatt opinionsbildning?