Målgruppsanalys
En målgruppsanalys ger ökad kunskap om era målgruppers behov, önskemål och drivkrafter. Med ökad kännedom om målgrupperna blir era budskap mer träffsäkra och kommunikationen mer effektiv.
När Westander gör målgruppsanalyser använder vi oss ofta av arbetsverktyg som intervjuer, enkäter och fokusgrupper. Vi skräddarsyr alltid upplägget efter uppdragsgivarens behov.
Våra specialister har lång erfarenhet av att genomföra målgruppsanalyser. Kontakta oss gärna så berättar vi mer.
Djupintervjuer
Enkäter
Fokusgrupper
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom målgruppsanalys
Frida är chef för enheten Westander Tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Ringa in målgrupper. Tänk på att prioritera bland de olika grupper ni vill nå, säger Frida Blom.Andreas ansvarar för Westanders tjänster inom medieträning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Gör djupintervjuer. Låt nyckelpersoner resonera själva utan att påverkas av andras åsikter, säger Andreas Rolfer Wrangö.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Använd databaser. Kartlägg exempelvis medievanor, geografisk placering och inkomst, säger Sara Arborén.
Du kanske också vill läsa...
10 tips om målgruppsanalys
Med ökad kännedom om era målgrupper blir budskapen mer träffsäkra och er kommunikation mer effektiv.Gå en kurs hos oss
Vässa dig i pr-arbetet genom att gå någon av våra öppna kurser, eller låt oss ta fram en skräddarsydd kurs för ditt företag.Vi som jobbar på Westander
Vi är cirka 40 anställda med olika bakgrund, främst från områden som politik, journalistik, ledarskap och marknadsföring.