10 tips om ambivalenskors

Ambivalenskorset är ett praktiskt användbart verktyg för strategiska beslut. En beslutsfattare kan använda det för att i grupp inventera fördelar och nackdelar med två alternativ och samtidigt belysa att alla strategival
har både positiva och negativa sidor.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig ledare och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.

1. Förklara syftet

Beskriv varför ambivalenskorset är ett effektivt verktyg för beslutsfattande. Formatet motverkar grupptänkande, skapar ett mångsidigt beslutsunderlag och främjar dialog.

2. Utse en moderator

Välj en samtalsledare som kan fokusera på att låta alla komma till tals, leda övningen framåt och avsluta i tid. Moderatorn bör undvika att själv komma med inspel.

3. Välj tydliga alternativ

Ta fram tydliga och relevanta alternativ för det beslut som ska fattas. Formulera alternativen fristående från varandra och undvik att det ena alternativet bara speglar det andra.

4. Förbered gruppen

Be deltagarna att tänka igenom alla de fyra rutorna i förväg för att få bra diskussioner och en nyanserad bild. Beslutsfattaren bör bidra med både fördelar och nackdelar.

5. Utforska varje ruta

Gå systematiskt och noggrant igenom korset motsols utan att hoppa mellan rutorna: (1) Fördelar med A, (2) Nackdelar med A, (3) Nackdelar med B och (4) Fördelar med B. Lägg lika mycket tid på varje alternativ.

6. Ställ öppna frågor

Använd öppna frågor som ”Vad fungerar bra med A?” eller ”Vilka risker finns med B?” för att uppmuntra deltagarna till reflektion. Undvik ledande frågor som riskerar att påverka deras svar.

7. Anteckna inspelen

Skriv löpande ner inspelen på en whiteboard med gott om plats. När alla kan se resultaten växa fram blir det lättare att jämföra alternativen och diskutera dem på ett strukturerat sätt.

8. Sammanfatta resultatet

Avsluta med att lyfta fram några faktorer som flera deltagare har nämnt och fotografera det färdiga ambivalenskorset. Skapa en gemensam förståelse för nyanserna i beslutsunderlaget.

9. Tydliggör ansvar

Klargör vem som är ansvarig för att fatta beslutet och när det kan förväntas. Var tydlig med att konsensus inte är önskvärt och att det inte är en demokratisk process.

10. Kommunicera beslutet

Informera skriftligen alla berörda om det fattade beslutet och de viktigaste skälen. Enkel och tydlig kommunikation hjälper till att skapa förståelse och acceptans.