10 tips om arbetsgivarvarumärket
Företag som arbetar aktivt med att stärka sitt varumärke som arbetsgivare har större möjlighet att rekrytera och behålla rätt medarbetare.
Läs mer om Westanders ledarskapsprogram och hör gärna av dig till Frida Blom om du vill ha fler tips.
1. Betona samhällsnyttan
Prata mycket om syftet med verksamheten och hur ni bidrar positivt till samhället. Det är engagerande att sträva mot ett gemensamt högre mål.
2. Delta i samhällsdebatten
Opinionsbilda i viktiga samhällsfrågor som ligger nära er kärnverksamhet. Ett företag som deltar i samhällsdebatten upplevs av många som en mer sympatisk arbetsgivare.
3. Bjud på kunskap
Stärk ert varumärke genom att frikostigt bjuda på er expertkunskap. Det attraherar både medarbetare och kunder när företag kostnadsfritt sprider sin kärnkompetens.
4. Positionera er
Tänk noga igenom vad ni kan erbjuda som skiljer er från liknande arbetsgivare i branschen. Medarbetare ska veta vad de får ut av att jobba hos just er.
5. Ge en sanningsenlig bild
Kommunicera en bild av företaget som stämmer överens med era medarbetares upplevelser. Budskap som krockar med verkligheten raserar förtroendekapitalet.
6. Använd medarbetarenkäter
Kommunicera resultaten från era medarbetarundersökningar till både anställda och jobbsökare. En undersökning som också
visar spridningen i svaren ger en nyanserad bild av er som arbetsgivare.
7. Tydliggör värdegrunden
Involvera medarbetarna i att ta fram en rekryteringsbroschyr som beskriver värdegrunden och företagskulturen. Med konkreta exempel kan ni tydliggöra hur ni vill arbeta och vilka värderingar ni står för.
8. Beskriv vem ni söker
Berätta vilka egenskaper ni söker hos era medarbetare. På så sätt hjälper ni en jobbsökare att själv avgöra om hon eller han har förutsättningar att kunna trivas och göra ett bra jobb.
9. Avskräck fel personer
Var ärlig kring utmaningar i jobbet och berätta också om vilka förhållningssätt som inte fungerar hos er. Rekryteringsprocessen ska avskräcka fel personer, lika mycket som den ska attrahera rätt personer.
10. Betona inre motivation
Lyft fram självstyrning, kompetens och samhörighet som goda skäl för att jobba hos er. Sådana inre faktorer motiverar en möjlig medarbetare betydligt mer än lönenivåer och titlar.
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.