10 tips om att förankra varumärket
Den interna förankringen är en nyckel till att kvalitetshöja ert varumärkesarbete. Ni vet att ni har lyckats när chefer och medarbetare använder budskapen i varumärkesplattformen konsekvent och med stor uthållighet.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Johanna Look om du vill ha fler tips.
1. Lyft fram syftet
Prata mycket om syftet med att ha en praktiskt användbar varumärkesplattform – att skapa intern stolthet och göra företaget mer attraktivt. Då ökar motivationen att bidra.
2. Ställ enkla frågor
Förenkla varumärkesspråket och ställ enkla enkätfrågor till medarbetarna: Vad är det vi gör egentligen? Varför är vår verksamhet så viktig? Vad skiljer oss från våra konkurrenter?
3. Genomför en workshop
Samla nyckelpersoner inom företaget i en workshop för att ta fram innehållet till varumärkesplattformen. Kvaliteten blir högre om deltagarna får bearbeta skissartade formuleringar som tagits fram på förhand.
4. Undvik floskler
Säkerställ att formuleringarna blir praktiskt användbara genom att undvika floskler och alltid ställa en kontrollfråga: Kan vår vd använda de här formuleringarna i en intervju med media?
5. Be om förbättringsförslag
Ta fram ett utkast till varumärkesplattform och be medarbetarna om förbättringsförslag. Samla in synpunkter både digitalt och vid fysiska möten.
6. Besluta i ledningsgruppen
Betona att varumärkesplattformen är ett viktigt styrinstrument och säkerställ att ledningsgruppen beslutar om texten. Det är inte konsensus eller majoritetsbeslut som gäller.
7. Samordna styrinstrument
Se till att företagets andra styrinstrument överensstämmer med varumärkesplattformen. Ni kan exempelvis behöva anpassa lönekriterier eller mallar för utvecklingssamtal.
8. Budskapsträna medarbetarna
Gör medarbetarna till ambassadörer genom att låta dem träna på att framföra budskapen i plattformen. Målet är att alla ska kunna presentera företaget på samma sätt.
9. Levandegör kontinuerligt
Etablera rutiner för att kontinuerligt levandegöra varumärkesplattformen. Gör till exempel en årlig översyn av nyckelformuleringarna eller ha regelbundna diskussioner på interna möten.
10. Mät varje år
Ställ en årligen återkommande fråga till både målgruppen och medarbetarna om hur väl ni lever upp till varumärkets kärna. Genom att synliggöra resultaten av varumärkesarbetet skapar ni fokus och uthållighet.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.