10 tips om att utmana lyhört
Förmågan att utmana lyhört är grundläggande för en rådgivare. För att skapa förtroende i rollen som kvalificerad rådgivare behöver du dels våga utmana andras uppfattningar, dels vara nyfiken på deras perspektiv och visa respekt för deras självbestämmande.
Läs mer om vårt inspirationsföredrag Den lönsamma snällhetskulturen och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Lyssna noga
Fokusera på att lyssna aktivt för att verkligen förstå den andra personens situation och perspektiv. Ställ gärna öppna frågor, visa ditt intresse och sammanfatta det du hör.
2. Känn efter
Överväg under ert samtal i vilken grad din samtalspartner just nu är mottaglig för att bli utmanad. Kanske bör du först bara lyssna aktivt för att återkomma senare.
3. Reagera med omsorg
Leta inte efter invändningar, men låt inte heller en viktig fråga där du är oenig passera okommenterad. Du kan alltid bjuda in till diskussion genom att fråga: ”Hur menar du då?”
4. Be om lov
Hjälp andra att tänka nytt genom att först be om tillåtelse: ”Får jag utmana dig lite?” Få svarar nej på frågan och den som har gett sitt tillstånd blir mindre defensiv.
5. Utgå från dig själv
Gör inte anspråk på att veta vad som är rätt och fel, utan dela bara tydligt med dig av ditt eget perspektiv. Använd exempelvis den här formuleringen: ”Min erfarenhet är att …”
6. Berätta pedagogiskt
Förklara enkelt, tydligt och trevligt din egen uppfattning i frågan. Använd gärna ett konkret och specifikt exempel, som kan göra det lättare att förstå ditt perspektiv.
7. Var nyanserad
Berätta också om de nackdelar du upplever med ditt eget perspektiv. Att vara öppen även om mindre positiva saker är ofta ett bra sätt att bygga förtroende.
8. Ha ett öppet sinne
Var inte rädd för att själv tänka efter och ändra uppfattning under samtalet. Mental flexibilitet, nyfikenhet och ödmjukhet är högt värderade egenskaper hos en rådgivare.
9. Försök inte vinna
Undvik att pressa din samtalspartner och försök inte heller ”vinna debatten”. Bekräfta i stället eventuella kloka kommentarer i personens resonemang och betona er samsyn kring dessa.
10. Släpp det
Om du inte får gehör för din egen uppfattning så undvik att tjafsa emot. Släpp frågan med en bekräftande formulering: ”Jag förstår hur du resonerar, då gör vi så.”
Handbok för kommunikationschefer
Praktiska tips om strategi, ledarskap och kommunikation. Med Handbok för kommunikationschefer hjälper vi fler kommunikatörer att bli kvalificerade rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Handbok i digital kommunikation innehåller 260 av Westanders bästa praktiska tips om strategi och kanaler.Handbok i public affairs
Här ger vi praktiska tips om att gå från strategi till handling i påverkansarbetet. Med Handbok i public affairs hjälper vi fler att engagera sig i samhällsutvecklingen.Medieträningshandboken
En vanlig missuppfattning är att medieträning handlar om att slingra sig undan svåra frågor. I själva verket handlar det om att lära sig att ge raka svar.Pr-handboken
Samhällsengagerad kommunikation är på framväxt. Här ger vi praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme.