10 tips om att förankra varumärket

Den interna förankringen är en nyckel till att kvalitetshöja ert varumärkesarbete. Ni vet att ni har lyckats när chefer och medarbetare använder budskapen i varumärkesplattformen konsekvent och med stor uthållighet.

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig varumärkesstrateg och hör gärna av dig till Johanna Look om du vill ha fler tips.

1. Lyft fram syftet

Prata mycket om syftet med att ha en praktiskt användbar varumärkesplattform – att skapa intern stolthet och göra företaget mer attraktivt. Då ökar motivationen att bidra.

2. Ställ enkla frågor

Förenkla varumärkesspråket och ställ enkla enkätfrågor till medarbetarna: Vad är det vi gör egentligen? Varför är vår verksamhet så viktig? Vad skiljer oss från våra konkurrenter?

3. Genomför en workshop

Samla nyckelpersoner inom företaget i en workshop för att ta fram innehållet till varumärkesplattformen. Kvaliteten blir högre om deltagarna får bearbeta skissartade formuleringar som tagits fram på förhand.

4. Undvik floskler

Säkerställ att formuleringarna blir praktiskt användbara genom att undvika floskler och alltid ställa en kontrollfråga: Kan vår vd använda de här formuleringarna i en intervju med media?

5. Be om förbättringsförslag

Ta fram ett utkast till varumärkesplattform och be medarbetarna om förbättringsförslag. Samla in synpunkter både digitalt och vid fysiska möten.

6. Besluta i ledningsgruppen

Betona att varumärkesplattformen är ett viktigt styrinstrument och säkerställ att ledningsgruppen beslutar om texten. Det är inte konsensus eller majoritetsbeslut som gäller.

7. Samordna styrinstrument

Se till att företagets andra styrinstrument överensstämmer med varumärkesplattformen. Ni kan exempelvis behöva anpassa lönekriterier eller mallar för utvecklingssamtal.

8. Budskapsträna medarbetarna

Gör medarbetarna till ambassadörer genom att låta dem träna på att framföra budskapen i plattformen. Målet är att alla ska kunna presentera företaget på samma sätt.

9. Levandegör kontinuerligt

Etablera rutiner för att kontinuerligt levandegöra varumärkesplattformen. Gör till exempel en årlig översyn av nyckelformuleringarna eller ha regelbundna diskussioner på interna möten.

10. Mät varje år

Ställ en årligen återkommande fråga till både målgruppen och medarbetarna om hur väl ni lever upp till varumärkets kärna. Genom att synliggöra resultaten av varumärkesarbetet skapar ni fokus och uthållighet.