10 tips om tipslistor
En tipslista med praktiskt användbara tips är ett effektivt sätt att dela kunskap och inspirera andra. Genom att ta fram konkreta och handfasta tips inom ditt expertområde skapar du också förutsättningar att bygga din roll som talesperson.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig pressansvarig och hör gärna av dig till Patrik Westander om du vill ha fler tips.
1. Samla många tips
Börja brett och samla ihop cirka 12–15 praktiskt användbara tips i rubrikform. Tänk först till på egen hand, prata därefter med några specialintresserade kollegor och leta slutligen inspiration på nätet.
2. Välj ut tio rubriker
Bestäm dig för tio korta och uppmanande rubriker som du själv skulle vilja använda i en tipslista. Placera dem i en logisk ordningsföljd och kontrollera att helheten fungerar.
3. Skriv en kort ingress
Formulera en intresseväckande ingress på två meningar som sätter in tipsen i ett konkret sammanhang. Förklara varför ämnet är viktigt och hur tipsen hjälper läsaren.
4. Uppmana och fördjupa
Komplettera varje rubrik med två korta meningar, först en uppmaning och sedan en fördjupning. Den andra meningen kan vara en konkretisering, exemplifiering eller motivering av den första.
5. Variera uppmaningarna
Skriv alla uppmaningar i imperativ, men variera verbvalet för att undvika upprepningar. Det gör språket mer levande och vässar varje formulering.
6. Gör lika långa tips
Försök att skriva alla tips med samma textlängd. Tipslistan blir mer lättläst och harmonisk om du använder kortfattade meningar, korta stycken och en enhetlig längd på tipsen.
7. Stryk onödiga ord
Ta bort alla ord som inte behövs och ge mer utrymme åt det som hjälper läsaren. Målet är en kärnfull text som ryms på en A4 eller blir cirka 2 250 tecken inklusive mellanslag.
8. Testa läsbarheten
Låt ett par kollegor läsa texten högt och ge förslag som förenklar och förtydligar. Ta till vara alla förslag som gör texten tydligare och mer användbar.
9. Ifrågasätt urvalet
Be de specialintresserade kollegorna att kvalitetssäkra urvalet. Fråga vilka som är de tre bästa tipsen, vilka två tips som känns överflödiga och vilket tips som saknas.
10. Skärp och överraska
Finslipa varje formulering för tydlighet och praktisk nytta. Lägg till ett oväntat, konkret tips som fångar läsarens intresse och gör listan minnesvärd.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.