10 tips om webbinarier
Webbinarier är ett snabbt och kostnadseffektivt sätt att nå många. Men för att skapa engagerande möten där deltagarna får konkret nytta krävs mer än en länk och en PowerPoint. Här är våra bästa tips för att lyckas, oavsett om ni vill informera, utbilda eller inspirera.
Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig digital strateg och hör gärna av dig till Emma Stark om du vill ha fler tips.
1. Välj målgrupp – men bjud in brett
Bestäm en tydlig målgrupp för att underlätta valet av rubrik, innehåll och format. Bjud sedan in brett för att stärka varumärket, nå fler målgrupper och skapa fler kontakter.
2. Sätt tydliga mål
Skapa fokus på vad ni vill uppnå genom att välja ett fåtal konkreta resultatmål. Mät till exempel behållningsgraden, det vill säga hur stor andel av deltagarna som är kvar till slutet.
3. Testkör tekniken
Genomför ett genrep för att säkerställa att ljud, ljus och bild fungerar professionellt. Lär er plattformens funktioner för att undvika tekniska problem och onödig stress.
4. Aktivera deltagarna
Skapa interaktion tidigt och ofta med hjälp av verktyg som quiz, omröstningar eller frågor i chatten. Engagerade deltagare lyssnar mer, trivs bättre och stannar längre.
5. Följ en tydlig struktur
Presentera en enkel agenda i början och följ den med hjälp av tydliga rubriker och övergångar. Se till att även en mobilanvändare i kollektivtrafiken lätt kan hänga med.
6. Avsätt tid för frågor
Uppmuntra deltagarna att ställa frågor i chatten under webbinariet och avsluta med en frågestund. Det ökar engagemanget och gör innehållet mer relevant och levande.
7. Visa energi och närvaro
Le, nicka och titta in i kameran både när ni pratar och när ni lyssnar. Er energi och närvaro skapar kontakt, trygghet och ett engagemang som smittar genom skärmen.
8. Börja och sluta i tid
Starta på klockslaget och avsluta gärna någon minut innan utsatt sluttid. Planera för en maxlängd på 45 minuter och undvik dödtid genom att komma igång direkt och avrunda tydligt.
9. Använd bilder klokt
Prata kring en bild i stället för att läsa text rakt av. Använd en luftig och tydlig presentation utan överflödig information och stäng av bildspelet när det inte behövs.
10. Skapa ett supportteam
Låt en kollega sköta teknisk support och moderera chatten. Be en annan kollega lyssna för att ge återkoppling på vad som fungerade bra och vad som kan bli ännu bättre.
Handbok för kommunikationschefer
Hur blir ni ännu bättre på att kommunicera? En strategisk och praktisk vägledning som hjälper era kommunikatörer att växa som rådgivare.Handbok i digital kommunikation
Vill du få er digitala kommunikation att lyfta? Praktiska tips som täcker allt från analys och strategi till innehåll och genomförande.Handbok i public affairs
Hur blir ni ännu bättre på att påverka politiska beslut? En handbok om att ta eget ansvar, ge konkreta förslag och söka samarbete.Ledarskapshandboken
Vill du ta arbetsplatsen från gnällkultur till snällkultur? Konkreta verktyg för att bygga en snällhetskultur och etablera nolltolerans mot gnäll.Medieträningshandboken
Vill du bli bättre på att medieträna era talespersoner? Konkreta verktyg och handfasta tips för effektiva och engagerande medieträningar.