Kriskommunikation

Kritisk medial granskning är bra för demokratin och samhället, men också för den verksamhet som granskas. Och med den ökade betydelsen av sociala medier blir priset allt högre för företag och organisationer som brister i samhällsansvar. Det gillar vi.

Vi hjälper er att förebygga och hantera mediekriser genom öppenhet och ansvarstagande. I en akut kris hjälper vi er att ta kontroll med egna initiativ, i stället för att lägga locket på och hoppas att krisen blåser över.

Vill du veta mer?

Johanna Wilkens

Våra specialister inom kriskommunikation

Johanna Wilkens

Pr-konsult

Johanna ansvarar för Westanders tjänster inom kriskommunikation. Tidigare har hon bland annat arbetat på stiftelsen Friends som kommunikationschef.
– Var tillgängliga. Svara kortfattat och tydligt på journalisternas frågor, säger Johanna Wilkens.

Birger Lycken

Affärsområdeschef

Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap. Han är chef för enheten Westander Kris och Ledarskap och en av våra mest erfarna konsulter.
– Ta initiativet. Fall inte för frestelsen att försöka huka och vänta tills det blåser över, säger Birger Lycken.

Frida Blom

Seniorkonsult

Frida ansvarar för Westanders tjänster inom varumärkesstrategi. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Lägg alla kort på bordet. Lämna en så fullständig redovisning som möjligt, säger Frida Blom.

Johan Lindahl

Pr-konsult

Johan ansvarar för Westanders tjänster inom storytelling. Tidigare har han arbetat som producent på Sveriges Radio och ledarskribent på Aftonbladet.
– Gör löpsedelstestet. Fatta inga viktiga beslut som ni skulle ha svårt att försvara i media, säger Johan Lindahl.

Monica Lundbom

Pr-konsult

Monica ansvarar för Westanders tjänster inom digital kommunikation. Tidigare har hon arbetat hos Socialdemokraterna och på FN:s barnfond Unicef.
– Förminska inte problemet. Visa i stället att ni förstår omvärldens upprördhet, säger Monica Lundbom.

Ylva Werlinder

Pr-konsult

Ylva är specialiserad på kriskommunikation. Tidigare har hon varit pressekreterare åt Gudrun Schyman och kommunikatör på Södersjukhuset.
– Redovisa åtgärder. Berätta hur ni ska göra för att förhindra att problemet uppstår igen, säger Ylva Werlinder.