10 tips om debattartiklar

Debattartikeln är en viktig plattform för den som vill bidra till samhällsdebatten. Utgå från tre frågor när ni skriver ert debattinlägg: Vem vill vi påverka? Vad vill vi konkret att någon ska göra? Varför är det så viktigt?

Läs mer om vår heldagskurs Bli en skicklig opinionsbildare och hör gärna av dig till Mattias Falk om du vill ha fler tips.

1. Använd dagsaktualitet

Koppla ert budskap till ett ämne som är ak­tuellt. Börja exempelvis artikeln med orden ”I dag…” och knyt an till en ny utredning, en riksdagsdebatt eller en årsdag.

2. Lansera en nyhet

Presentera en rapport, en undersökning eller ny statistik som belyser frågan. Möj­ligheterna till publicering ökar om det finns en tydlig nyhetsvinkel som kan få uppmärk­samhet även i andra medier.

3. Presentera ett förslag

Formulera ett konkret och slagkraftigt för­slag på hur ett samhällsproblem kan lösas. Försäkra er om att problemställningen är aktuell, relevant och intresseväckande.

4. Börja med budskapet

Inled artikeln med en rubrik och ingress som tydligt fångar budskapet. En bra in­gress sammanfattar artikeln i ett par me­ningar, hjälper läsaren att komma in i äm­net och presenterar gärna avsändaren.

5. Betona allmänintresset

Argumentera utifrån ett allmänintresse – utan att dölja ett egenintresse – och undvik all egenreklam. Redogör för hur frågan be­rör många och använd konkreta exempel.

6. Belys motsättningar

Lyft fram olika ståndpunkter, tydliggör ansvar och bjud in till dialog. Vid ett re­plikskifte får den person som inleder debat­ten normalt också skriva en slutreplik.

7. Skriv enkelt och tydligt

Använd ett språk som är lätt att förstå, med kortfattade meningar och tydliga resone­mang. Dela upp texten i korta stycken och låt budskapet löpa som en röd tråd genom hela artikeln.

8. Bädda för fortsättning

Sammanfatta till sist ert budskap, uppmana till åtgärder och rikta er direkt till mottaga­ren. Avsluta gärna debattartikeln med en konkret fråga till exempelvis den ansvariga ministern.

9. Sprid artikeln brett

Följ upp med ett pressmeddelande så snart debattartikeln är publicerad. Dela länken i era egna sociala medier, mejla den till in­tressenter och tagga berörda personer eller organisationer.

10. Förbered snabba svar

Ta fram ett frågor och svar-dokument som ni kan ha till hands om journalister ringer. Se eventuella repliker som en inbjudan till att förtydliga budskapet och föra debatten vidare.

Antal tecken inklusive mellanslag

Aftonbladet: 3 500
Dagens industri: 4 500
Dagens Nyheter: 4 000–5 500
Expressen: 3 500
Göteborgs-Posten: 2 800, 4 500
Svenska Dagbladet: 6 000
Sydsvenskan: 5 000
Flertalet landsortstidningar: 2 500