Medieträning
Vårt mål är att du ska känna dig stärkt, aldrig skrämd. Därför har vi utvecklat ett pedagogiskt upplägg som stegvis bygger trygghet och kompetens. Medieträning ska vara både utvecklande och roligt.
Först när du har verktygen för att hantera kritiska intervjuer kommer de tuffaste frågorna. Vi kallar det snäll medieträning – tryggt först, tufft sedan.
Det här får du när du medietränar med oss:
- Bara den nödvändigaste teorin och maximalt med praktisk träning framför kameran.
- Verktyg för att fortsätta utvecklas, i stället för ett fåtal inövade svar.
- Positiv, konstruktiv och individanpassad återkoppling.
- Ett skräddarsytt upplägg som möter just era behov.
- Medietränare med mångårig erfarenhet av pressarbete och journalistik.
Vi har hjälpt hundratals företag och organisationer med medieträning, mediestrategi och kriskommunikation. Nedan finns några exempel på våra tjänster inom medierelationer.
Medieträning i grupp
Individuell medieträning
Medieträningsabonnemang
Mediestrategi
Kritiska intervjuer
Budskapsworkshop
Letar du efter något annat?
Våra specialister inom medieträning
Andreas ansvarar för Westanders tjänster inom medieträning. Tidigare har han arbetat över tio år som journalist på Dagens Nyheter och Sveriges Radio.
– Framför ditt budskap. Det är din intervju lika mycket som det är journalistens, säger Andreas Rolfer Wrangö.Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Spekulera aldrig. Du behöver inte vara rädd för att svara ”jag vet inte”, säger Anders Wennerstrand.Emma ansvarar för Westanders specialistområde Utbildning och skola. Tidigare har hon bland annat jobbat som biträdande presschef i Regeringskansliet.
– Tänk igenom målgruppen. Kom ihåg att det inte är journalisten du vill nå, säger Emma Stark.Erik ansvarar för Westanders specialistområde Beredskap och civilt försvar. Tidigare har han varit generalsekreterare för Pliktrådet och ordförande för Sveriges förenade studentkårer.
– Undvik ”inga kommentarer”. Förklara i stället varför du inte kan svara, eller be att få återkomma, säger Erik Arroy Elvén.Fanny är specialiserad på varumärkesstrategi och opinionsbildning. Tidigare har hon bland annat ansvarat för strategisk kommunikation på Stiftelsen Berättarministeriet.
– Ta aldrig en intervju utan att förbereda dig, be i stället att få återkomma inom 15 minuter, säger Fanny Siltberg.Jonas är specialiserad på opinionsbildning och hållbarhet. Tidigare har han arbetat i miljörörelsen och varit ordförande för Klimatriksdagen.
– Tala långsamt och enkelt så att de som lyssnar kan hänga med. Det är särskilt viktigt vid intervjuer i radio och tv, säger Jonas Bane.Julia ansvarar för Westanders tjänster inom presentationsteknik. Tidigare har hon bland annat arbetat som skådespelare på Dramaten och copywriter på Wenderfalck.
– Bli inte ett intervjuoffer. Se frågorna som inbjudningar att framföra det du tycker är viktigt, säger Julia Högberg.Kajsa är specialiserad på mänskliga rättigheter och snabbväxande bolag. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationschef på Reach for Change.
– Visa vad du brinner för. Återkom gärna till ditt budskap flera gånger utan att upprepa det ordagrant, säger Kajsa Ljungberg.Sara ansvarar för Westanders specialistområde Hälsa och forskning. Tidigare har hon bland annat varit presskontakt på Swedbank och på Ungdomsstyrelsen.
– Ta kritik på allvar. Förminska inte problemet utan visa att ni förstår omvärldens upprördhet, säger Sara Arborén.
Du kanske också vill läsa...

10 tips om intervjuer
Genom att långsiktigt bygga goda relationer med journalister blir ni en aktör som kontaktas av media nästa gång ert ämne är aktuellt.
Bli en skicklig medietränare
Under en heldag ger vi dig konkreta verktyg och handfasta tips för hur du genomför effektiva och engagerande medieträningar med dina kollegor.
Kriskommunikation
Vi hjälper er att förebygga och hantera mediekriser genom öppenhet och ansvarstagande. I en akut kris hjälper vi er att ta kontroll med egna initiativ.








