Westanders förvaltningsberättelse

Allmänt om verksamheten
Westander hjälper företag att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme, ofta med målet att stärka varumärket, bilda opinion och påverka politiska beslut. Vi vill bidra till ökat samhällsengagemang och är på många sätt en annorlunda pr-byrå:

Engagemang – vi tar bara uppdrag som vi själva sympatiserar med. Öppenhet – vi vill bidra till den öppna demokratiska processen. Proaktivitet – vi hjälper våra uppdragsgivare genom att ligga steget före med konkreta förslag. Kvalitet – vi konkurrerar inte med lågt pris, utan med hög kvalitet och nöjda uppdragsgivare.

Styrkor och svagheter
Westanders styrkor ligger i ett eget engagemang i uppdragen, en öppenhet som gör pr-verktygen tillgängliga för fler, en pr-filosofi som bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta samt en arbetsmetod som innebär att vi stärker uppdragsgivarens kommunikation med fokus, uthållighet och utifrånperspektiv.

Westanders svagheter kretsar kring eventuell tveksamhet till samarbete med Sveriges sjunde största pr-byrå (2022). Vissa stora företag kan antas vara mer benägna att välja en av Sveriges största pr-byråer.

Möjligheter och risker
Det ligger en stor marknadsmöjlighet i att sex av tio svenskar, 58 procent, vill att företagen ska delta mer i samhällsdebatten. Ett företag som deltar i samhällsdebatten bygger sitt varumärke, stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir en mer attraktiv arbetsgivare.

Marknadsriskerna kan framför allt förväntas bestå i svårigheten att under en eventuellt försvagad arbetsmarknad – då personer med fast anställning är försiktiga jobbsökare – kunna fortsätta rekrytera kvalificerade rådgivare som kan skapa sin egen efterfrågan i pr-marknadens övre kvalitetssegment.

Flerårsöversikt
Westander grundades år 2000 av två bröder, Henrik och Patrik Westander, den ena fredsaktivist och den andra oljebolagsdirektör. Westander har varje år sedan starten varit ett lönsamt företag med god likviditet och soliditet. Under den senaste fyraårsperioden har den ekonomiska utvecklingen varit som följer (belopp i tkr):

Rörelseresultatet minskade till 2,3 miljoner under 2023. Westanders rörelseresultat har under de tre åren före 2023 legat stabilt i ett intervall mellan 4,0 och 6,8 miljoner. Byråintäkten per anställd minskade till 1,6 miljoner under 2023. Personalkostnad per anställd minskade till 1,2 miljoner under 2023.

Westanders byråintäkt blev 67,2 miljoner, en minskning med 3 procent jämfört med föregående år. Företag svarade för 68 procent av byråintäkten, medan intresseorganisationer stod för 26 procent och myndigheter för resterande 6 procent. De tio största uppdragsgivarna stod för 36 procent av byråintäkten, vilket kan jämföras med 45 procent under 2013.

Hållbarhet
Gemensamt för oss som jobbar på Westander är att vi vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Företaget är en stabil plattform för samhällsengagerade personer som själva vill åstadkomma något med sina arbetsinsatser.

Positiv samhällsutveckling. Westander har lagt till en egen fråga om samhällsnytta i undersökningsföretaget Regis årliga medarbetarstudie: ”I vilken grad upplever du att din egen arbetsinsats/arbetsuppgifter bidrar till en positiv samhällsutveckling?” 2023 blev betyget 8,5 på en tiogradig skala. Företagsledningen utser varje år en topp tio-lista över kundsamarbeten som har lämnat viktiga bidrag till en positiv samhällsutveckling.

Miljö
Kundsamarbeten. På Westander tar vi bara uppdrag som vi själva sympatiserar med. Vi söker aktivt uppdrag med en positiv inverkan på miljön. Inom särskilt miljöbelastande sektorer undviker vi samarbeten med leverantörer och potentiella uppdragsgivare som inte tar ett aktivt miljöansvar. I alla relevanta uppdrag strävar vi efter att bidra till att minimera våra kunders miljö- och klimatpåverkan.

Specialistenheter. Omkring 40 procent av Westanders byråintäkt kommer från två enheter med tydlig hållbarhetsprofil. Westander Hållbarhet är specialiserad på hållbarhetskommunikation och hjälper företag att stärka varumärket, inspirera andra och driva hållbarhetsarbetet framåt. Westander Klimat och Energi analyserar, opinionsbildar och påverkar utvecklingen inom klimat- och energiområdet.

Transporter. Westander eftersträvar att välja de mest klimateffektiva transportsätten. Vi väljer kollektivtrafik och cykel framför taxi och bil. När taxi anlitas väljer vi i första hand bolag med stor andel miljöbilar, som drivs med biogas, etanol eller el. Vi undviker i möjligaste mån flygresor. I de fall då bud anlitas, väljer vi i första hand företag som enbart använder cykelbud och miljöbilar.

Socialt och personal
Balans i livet. Westander vill vara pr-branschens bästa arbetsplats, inte minst för högpresterande småbarnsföräldrar. Vår filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid. I medarbetarstudien 2023 fick frågan om ”balans i livet” betyget 9,2 på en tiogradig skala. Vi tror att personer med balans i livet har trevligare på jobbet, arbetar mer fokuserat och levererar med högre kvalitet.

Lönemålet topp tre. Westander har som lönemål att vara topp tre i personalkostnader per anställd vid en jämförelse med de 26 medlemsföretagen i pr-branschföreningen Precis. Tack vare ett enhetligt timpris på 2 700 kronor kan vi erbjuda våra anställda såväl balans i livet som en god lön, vinstdelning och den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP. Under 2022 kom Westander på sjätte plats i löneligan.

Nej till gratisjobb. Westander tackar konsekvent nej till löpande pro bono-samarbeten och andra former av välgörenhet. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra anställda såväl en god lön som balans i livet. Vi bidrar i stället till att göra pr-verktygen tillgängliga för fler genom Pr-handboken.

Lönekatapult och vd-lönekvot. Som ett led i en långsiktig vinstmaximering tillämpar Westander en spärr mot övervinster, den så kallade lönekatapulten. All eventuell vinst över en rörelsemarginal på 10 procent av byråintäkten går till kollektiv vinstdelning och individuella lönehöjningar. Vid årsskiftet 2023/2024 var medianlönen 58 000 kronor, medan vd-lönen var dubbelt så hög på 116 000 kronor.

Demokrati och samhälle
Pr och samhällsnytta. Vi på Westander tror att bra pr bygger på ansvarstagande, skapar förtroende och bidrar till samhällsnytta. I våra samarbeten ställer vi ofta frågor om företagets syfte och existensberättigande. Vi pratar om hur uppdragsgivaren kan stärka varumärket genom att ta ställning i samhällsfrågor. Ju fler som engagerar sig i debatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor.

Företagen i debatten. Ett företag som deltar i samhällsdebatten bidrar inte bara med sin expertis till att sprida information, ge fler perspektiv och skapa bättre politiska beslutsunderlag. Företag består av människor, som när de deltar i debatten inte kan undgå att bli engagerade. Samhällsengagerade människor tänker mer långsiktigt, får ökad kunskap och ser affärsmöjligheter som också bidrar till att lösa samhällsproblem.

Den demokratiska lobbyisten.Politisk påverkan är en viktig del av demokratin. Samtidigt kan lobbying med dolda kunder vilseleda både allmänheten och politikerna. Westander tillämpar självpåtagna öppenhetskrav för att motverka lobbying med dolda kunder. Vi följer tre tydliga och konkreta regler: Berätta vem kunden är, öppna upp för granskning och säg nej till trollkampanjer.

Skatter och bidrag. Westander ser skatter som företagets viktigaste bidrag till finansieringen av ett välfungerande samhälle. Vi eftersträvar en god skatte- och bidragsmoral, som inte syftar till att minimera skatter och maximera bidrag. Westanders ambition är att för varje år bidra med mer till välfärden. Bolagsskatt och sociala avgifter summerade 2023 till 11,5 miljoner kronor.

Väsentliga händelser under 2023
Årets samhällsnytta 2023. Energiföretaget Ørsted fick utmärkelsen Årets samhällsnytta för sitt arbete för att skapa en värld som drivs av grön energi. Utmärkelsen går till den av pr-byrån Westanders kunder som särskilt har bidragit med samhällsnytta under det gångna året. På andra plats kom trampolinparksföretaget Jumpyard och på tredje plats kom skogsbolaget Holmen.

Ny logotyp. Westander bytte logotyp till en ”leende logga”. Designbyrån Super Tuesday tog fram en ny grafisk profil, med målet att ännu bättre lyfta fram Westanders kombination av kvalificerad rådgivning och brett samhällsengagemang. En vägledande inspiration i arbetet var den varma och välkomnande miljön på Westanders kontor, signerad AIX Arkiter.

Ny hemsida. Under hösten lanserades även Westanders nya hemsida. Innovationsbyrån Äventyret designade och byggde den nya hemsidan. Målet var att fräscha upp webbplatsen rejält och ge de många besökarna en bättre användarupplevelse. Westander.se är en av pr-branschens mest populära hemsidor, med 286 000 unika sidvisningar under 2022.

Intranät. Westander tog fram ett intranät för det strukturkapital som inte presenteras på hemsidan och i företagets externa handböcker. IT-företaget House of Service byggde intranätet, som bland annat innehåller Westanders personalhandbok, konsulthandbok och säljhandbok. Intranätet fungerar främst som en hjälp för att strukturera och hitta information. Det är i första hand riktat till nyanställda.

Pr-handboken 2024. Efter sommaren släpptes den tjugonde upplagan av Pr-handboken, med 300 praktiska tips om hur man kommunicerar på andra sätt än genom köpt reklamutrymme Med Pr-handboken vill Westander bidra till att pr-verktygen görs tillgängliga för fler. Pr-handboken delas ut gratis och har hittills tryckts i totalt 272 000 exemplar.

Årets arbetsgivare 2024. Westander utsågs för fjärde gången på fem år till Årets arbetsgivare på Årets Byrå-galan 2024. Utmärkelsen baseras på en medarbetarundersökning som analysföretaget Regi genomför bland byråer i kommunikationsbranschen.

Förväntningar avseende 2024
Som kvalificerade rådgivare i pr-marknadens övre kvalitetssegment har Westanders konsulter visat sig vara relativt okänsliga för konjunktursvängningar. Olika kvalitetssegment av branschen påverkas olika mycket. Även i tider av oro och lågkonjunktur går det som regel bra för kvalificerade rådgivare och mindre bra för redan prispressade resurskonsulter.

Westander har varje år sedan starten år 2000 varit ett lönsamt företag. Byråintäkten har sedan 2013 vuxit organiskt med 9 procent i årsgenomsnitt. Mot denna bakgrund förväntar vi oss en fortsatt ökad byråintäkt och god lönsamhet också under 2024.

Styrelsen och verkställande direktören föreslår att till förfogande stående vinstmedel, 28 807 361 kronor, disponeras enligt följande:

Den föreslagna vinstutdelningen är försvarlig med hänsyn till de krav som verksamhetens art, omfattning och risker ställer på storleken av det egna kapitalet samt bolagets konsolideringsbehov, likviditet och ställning i övrigt.

Westanders utdelningspolicy innebär att hälften av årets resultat efter skatt delas ut till aktieägarna. Efter årets utdelning på 0,9 miljoner blir företagets soliditet 69 procent, en nivå som är klart högre än medianen på 30–35 procent för pr-byråer av motsvarande storlek.

Här kan du ladda ner Westanders årsredovisning 2023.