Nyhetsbrev

Vi vill erbjuda ett enkelt, tillgängligt och inspirerande nyhetsbrev för samhällsengagerade. Vårt nyhetsbrev är en viktig del av Westanders kunskapsdelning.

SYFTE
Nyhetsbrevet ska göra pr-verktygen tillgängliga för fler än bara våra uppdragsgivare, sänka trösklarna till pr och uppmuntra till ökat samhällsengagemang. Det ska också stärka Westanders varumärke – både som pr-partner och som arbetsgivare.

NULÄGE
Varje enskilt nyhetsbrev öppnas av cirka 5 000–7 000 personer. Westander och Gullers är de enda pr-byråerna som fyra år i rad (2022–2025) har varit med på Regis lista över de tio starkaste varumärkena i kommunikationsbranschen. Vi tror att nyhetsbrevet spelar en viktig roll i att upprätthålla och stärka vårt varumärke.

MÅLGRUPP
Vi riktar oss särskilt till personer som arbetar med kommunikation, ledarskap, opinionsbildning eller hållbarhet inom företag, organisationer och myndigheter. Även politiker, journalister och andra samhällsengagerade personer ingår i målgruppen.

Gemensamt för läsarna är att de söker kunskap, inspiration och praktiska verktyg för att gå från ord till handling.

HUVUDBUDSKAP
Westander vill bidra till ökat samhällsengagemang. Budskapet framförs huvudsakligen genom fyra olika format:

  • Tre tips från Westander. Här delar vi med oss av praktiska tips från Pr-handboken.
  • Webbinarium med Westander. Här bjuder vi in till öppna och fritt tillgängliga webbinarier.
  • Kurs hos Westander. Här bjuder vi in till Pr-skolans öppna heldagskurser.
  • Westander som mötesplats. Här bjuder vi in till nätverksträffar.

Vi vill göra pr enkelt, tillgängligt och inspirerande. Det ska vara enkelt och roligt att ta del av vårt nyhetsbrev.

GENOMFÖRANDE
För att säkerställa effektiv och varumärkesstärkande kommunikation följer vi åtta principer:

  • Personlig avsändare. En specifik Westanderkollega är alltid avsändare.
  • Westander i ämnesraden. Vi eftersträvar tydlighet och varumärkesigenkänning.
  • Enkel formatering. Vi fokuserar på texten och undviker design och bilder.
  • En nyhet per utskick. Vi håller oss till ett budskap för att inte överbelasta mottagaren.
  • Enkel, tydlig och trevlig tonalitet. Vi använder ett språk som är lätt att förstå.
  • Direkt länk. En enkel och tydlig länk underlättar för mottagaren att agera.
  • A/B-testning. Vi provar och optimerar främst olika ämnesrader.
  • Utskick klockan 8.27. Vi ligger steget före i mottagarens arbetsdag.

INGEN SEGMENTERING
Att dela upp mottagarlistan kan ofta öka både relevansen och öppningsfrekvensen. Vi har ändå valt att inte segmentera vårt nyhetsbrev, eftersom vi vill

  • göra pr-verktygen tillgängliga för fler
  • inspirera fler att bredda sin kompetens
  • ge en bredare bild av vad pr kan vara.

När vi når alla med samma innehåll stärker vi också bilden av Westander som en generös kunskapsresurs med stor bredd i erfarenhet och expertis.

MÅL
Vi har tre prioriterade mål för vårt nyhetsbrev:

  • Stor räckvidd. Vi ska öka antalet unika mottagare med 10 procent varje år och hitta den optimala utskicksfrekvensen.
  • Hög öppningsfrekvens. Vi ska ha en genomsnittlig öppningsfrekvens över 30 procent.
  • Låg avregistreringsfrekvens. Vi ska ha en genomsnittlig avregistreringsfrekvens under 0,5 procent.

Vi fokuserar inte på klickfrekvens och konverteringsgrad, eftersom vi vill undvika ett kortsiktigt säljfokus.

UTVÄRDERING
Vi utvärderar våra mål kvartalsvis och jämför med föregående år. Vi sätter samtidigt ett mål för optimal utskicksfrekvens för kommande kvartal. Optimal utskicksfrekvens är den frekvens som bäst uppnår våra tre mål.

AFFÄRSMÅL
Nyhetsbrevet ska stödja våra affärsmål, som att öka kundförfrågningar och jobbansökningar. Westanders tillväxtmål är att fördubbla byråintäkten på sju år, motsvarande en ökning med 10 procent per år.

Vår strategi för nyhetsbrev revideras årligen. Samtliga anställda deltar i revideringen, som leds av företagets vd.

Läs gärna våra 10 tips om nyhetsbrev, ta del av vår personuppgiftspolicy och prenumerera på nyhetsbrevet.

Patrik Westander, 2025-09-16