Varumärkesstrategi

Man kan likna ett varumärke vid ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Det optimala sättet att stärka sitt varumärke är att delta i samhällsdebatten.

Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Vi hjälper er att analysera varumärkets styrkor och svagheter, ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill.

Vill du veta mer?

Frida Blom

Våra specialister inom varumärkesstrategi

Frida Blom

Seniorkonsult

Frida ansvarar för Westanders tjänster inom varumärkesstrategi. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Utgå från samhällsnytta. Basera varumärkesstrategin på företagets syfte utöver vinstmaximering, säger Frida Blom.

Daniel Hirsch

Pr-konsult

Daniel ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart resande. Tidigare har han arbetat som journalist, senast som chefredaktör på tidningen Travel News.
– Måla upp drömläget. Skapa en tydlig målbild för hur varumärket ska uppfattas, säger Daniel Hirsch.

Jenni Ginström

Pr-konsult

Jenni är specialiserad på varumärkesstrategi. Tidigare har hon bland annat arbetat på Danske Bank och Svenska Fondhandlareföreningen.
– Ta fram en varumärkesplattform. Sammanfatta varumärket i koncisa nyckelformuleringar, säger Jenni Ginström.

Johan Lindahl

Pr-konsult

Johan ansvarar för Westanders tjänster inom storytelling. Tidigare har han arbetat som producent på Sveriges Radio och ledarskribent på Aftonbladet.
– Beskriv när ni är som bäst. Ta fram formuleringar som höjer er ambitionsnivå, säger Johan Lindahl.

Johanna Look

Byråchef

Johanna ansvarar för Westanders grundtjänst tankeledarskap. Hon är en av våra mest erfarna konsulter och specialiserad på varumärkesstrategi.
– Undvik floskelfällan. Tänk att er beskrivning av varumärket ska fungera som citat i en artikel, säger Johanna Look.

Kristoffer Housset

Seniorkonsult

Kristoffer ansvarar för Westanders tjänster inom strategier. Tidigare har han arbetat som affärsområdeschef för Westander Digital och Opinion.
– Ta fram en strategi. Tänk noga igenom vilka vägval som krävs för att förflytta varumärket, säger Kristoffer Housset.

Maria-Elsa Salvo

Pr-konsult

Maria-Elsa är specialiserad på opinionsbildning. Tidigare har hon bland annat arbetat som kommunikationsstrateg på fackföreningsnära Arenagruppen.
– Delta i debatten. Opinionsbilda kring frågor som är relevanta för er verksamhet, säger Maria-Elsa Salvo.

Marie Hemberg

Pr-konsult

Marie är specialiserad på hållbarhet. Tidigare har hon bland annat arbetat på Rädda Barnen med insamlingsaktiviteter och företagssamarbeten.
– Involvera medarbetarna. Gör alla anställda till ambassadörer för varumärket, säger Marie Hemberg.

Sebastian Stjern

Tf affärsområdeschef

Sebastian ansvarar för Westanders specialistområde Digitalisering. Tidigare har han bland annat startat och varit vd för skjortföretaget The Fair Tailor.
– Uttryck er enkelt. Undvik krångliga varumärkesbegrepp som skapar distans, säger Sebastian Stjern.