Varumärkesstrategi

Man kan likna ett varumärke vid ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Det optimala sättet att stärka sitt varumärke är att delta i samhällsdebatten.

Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Vi hjälper er att analysera varumärkets styrkor och svagheter, ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill.

Vårt fokus ligger ofta på involverande processledning, kloka strategival och att ta fram användbara texter.

Vill du veta mer?

Johanna Look

Våra specialister inom varumärkesstrategi

Johanna Look

Byråchef

Johanna ansvarar för Westanders tjänster inom varumärkesstrategi. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
– Måla upp drömläget. Skapa en tydlig målbild för hur varumärket ska uppfattas, säger Johanna Look.

Amanda Edfeldt Hanson

Pr-konsult

Amanda är specialiserad på digital kommunikation och varumärkesstrategi. Tidigare har hon varit marknadsansvarig på hudvårdsbolaget Emma S.
– Delta i debatten. Opinionsbilda kring frågor som är relevanta för er verksamhet, säger Amanda Edfeldt Hanson.

Anders Wennerstrand

Affärsområdeschef

Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
– Involvera medarbetarna. Gör alla anställda till ambassadörer för varumärket, säger Anders Wennerstrand.

Anna Bengtsson

Pr-konsult

Anna är specialiserad på opinionsbildning och varumärkesstrategi. Tidigare har hon bland annat jobbat som journalist på Aftonbladet.
– Uttryck er enkelt. Undvik krångliga varumärkesbegrepp som skapar distans, säger Anna Bengtsson.

Birger Lycken

Seniorkonsult och föreläsare

Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap och kriskommunikation. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Beskriv när ni är som bäst. Ta fram formuleringar som höjer er ambitionsnivå, säger Birger Lycken.

Emma Sandsjö

Pr-konsult

Emma ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart resande. Tidigare har hon bland annat arbetat som kommunikationschef på flygbolaget BRA.
– Ta fram en varumärkesplattform. Sammanfatta varumärket i koncisa nyckelformuleringar, säger Emma Sandsjö.

Frida Blom

Affärsområdeschef

Frida är chef för enheten Westander Tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Utgå från samhällsnytta. Basera varumärkesstrategin på företagets syfte utöver vinstmaximering, säger Frida Blom.

Kajsa Ljungberg

Pr-konsult

Kajsa är specialiserad på tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit kommunikationsansvarig på Friluftsfrämjandet.
– Ta fram en strategi. Tänk noga igenom vilka vägval som krävs för att förflytta varumärket, säger Kajsa Ljungberg.

Katalin Bachry Herngren

Seniorkonsult

Katalin ansvarar för Westanders tjänster inom strategi. Som konsult har hon främst arbetat med omställningen till en cirkulär ekonomi.
– Undvik floskelfällan. Beskriv varumärket så att det kan fungera som citat i en artikel, säger Katalin Bachry Herngren.