Varumärkesstrategi

Man kan likna ett varumärke vid ett knippe associationer. Ett starkt varumärke är välkänt, tydligt och positivt laddat. Det optimala sättet att stärka sitt varumärke är att delta i samhällsdebatten.

Varumärkesstrategi är inte så svårt som det kan låta. Vi hjälper er att analysera varumärkets styrkor och svagheter, ta fram en praktiskt användbar varumärkesplattform och börja förflytta varumärket i den riktning ni vill.

Vill du veta mer?

Frida Blom

Våra specialister inom varumärkesstrategi

Frida Blom

Tf byråchef

Frida ansvarar för Westanders grundtjänst tankeledarskap. Tidigare har hon bland annat varit ordförande för Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.
– Utgå från samhällsnytta. Basera varumärkesstrategin på företagets syfte utöver vinstmaximering, säger Frida Blom.

Amanda Edfeldt Hanson

Pr-konsult

Amanda är specialiserad på digital kommunikation och varumärkesstrategi. Tidigare har hon varit marknadsansvarig på hudvårdsbolaget Emma S.
– Delta i debatten. Opinionsbilda kring frågor som är relevanta för er verksamhet, säger Amanda Edfeldt Hanson.

Birger Lycken

Seniorkonsult

Birger ansvarar för Westanders tjänster inom ledarskap. Han är en av våra mest erfarna konsulter och är en uppskattad föreläsare.
– Beskriv när ni är som bäst. Ta fram formuleringar som höjer er ambitionsnivå, säger Birger Lycken.

Daniel Hirsch

Pr-konsult

Daniel ansvarar för Westanders specialistområde Hållbart resande. Tidigare har han arbetat som journalist, senast som chefredaktör på tidningen Travel News.
– Måla upp drömläget. Skapa en tydlig målbild för hur varumärket ska uppfattas, säger Daniel Hirsch.

Katalin Bachry Herngren

Seniorkonsult

Katalin är specialiserad på hållbarhet och varumärkesstrategi. Som konsult har hon främst arbetat med omställningen till en cirkulär ekonomi.
– Undvik floskelfällan. Beskriv varumärket så att det kan fungera som citat i en artikel, säger Katalin Bachry Herngren.

Kristoffer Housset

Seniorkonsult

Kristoffer ansvarar för Westanders tjänster inom strategi. Tidigare har han arbetat som affärsområdeschef för Westander Digital och Opinion.
– Ta fram en strategi. Tänk noga igenom vilka vägval som krävs för att förflytta varumärket, säger Kristoffer Housset.

Maja Stridsberg

Affärsområdeschef

Maja är chef för enheten Westander Politik och Opinion. Resumé utsåg henne 2018 till en av Näringslivets 150 Superkommunikatörer.
– Ta fram en varumärkesplattform. Sammanfatta varumärket i koncisa nyckelformuleringar, säger Maja Stridsberg.

Marie Hemberg

Pr-konsult

Marie ansvarar för Westanders tjänster inom målgruppsanalys. Tidigare har hon bland annat arbetat på Rädda Barnen med företagssamarbeten.
– Involvera medarbetarna. Gör alla anställda till ambassadörer för varumärket, säger Marie Hemberg.

Sebastian Stjern

Affärsområdeschef

Sebastian är chef för enheten Westander Företagskommunikation. Tidigare har han bland annat startat och varit vd för skjortföretaget The Fair Tailor.
– Uttryck er enkelt. Undvik krångliga varumärkesbegrepp som skapar distans, säger Sebastian Stjern.